Tuesday 30 October 2012

Sesat Lagi....

Waaaaa...hari ni sesat lagi masa nak cari jalan. Aku rasa aku dengan bab2 sesat jalan ni memang dah sebati kot. Hari ni sesat masa nak pergi pusat bandar Shah Alam dari Putrajaya.  Walaupun aku dah pernah pergi dari Putrajaya ke Shah  Alam lebih dari 3 kali, aku tetap salah jalan juga. Ada jer sebabnya. Tersalah keluar exit la, terlepas simpang la, jalan tutup pastu kene ikut jalan alternatif yang ntah mana2 la... ada jer. Hari ni aku tak sure nak keluar exit mana. Rupanya dah tersalah dan terlepas exit jadi masuklah highway Guthrie. Yang paling mencabar, dah la aku rasa ntah mana area la aku dah sesat, hujan pulak turun selebat-lebatnya. Jalan boleh nampak dalam 500-700 meter jer. Waaaaa rasa macam nak nangis. Ada satu ketika aku tak perasan ada takungan air besar kat jalan besar tu. Jadi redah jerla. Tiba-tiba enjin dah macam tersedak air. Kereta macam berat jer nak jalan. Jalan pulak sunyi sepi jer dengan kereta yang jarang-jarang lalu kat area tu masa hujan lebat tu. Dalam hati dah risau sangat kalau2 enjin kereta terpadam sebab masuk air. Dah la ntah sesat kat Seksyen mana ntah. Pastu roundbout banyak tak tau nak masuk simpang mana satu. Signboard tak nampak sebab hujan lebat jadi tak tau nak ikut arah mana. Itu tak masuk lagi kilat yang memancar kat cermin kete. Menggelabah giler.Walaupun dah ramai membebel suruh beli GPS sebab kekerapan kesesatan aku cari jalan walau pun dalam area Lembah Klang, aku tetap tak beli juga. Yerlah kalau GPS pun kene setting juga. Pastu kat telefon pun dah ada peta. Takpun selalu sebelum pegi tempat yang tak familiar, aku google peta atau alternatif2 jalan yang ada dulu.. Bila dah jadi macam tu, redah jer la dan cari landmarks yang aku kenal. Hmmm tak serik2. Tapi kalau serik nak meredah, nanti tak lepas ke mana-mana la.  Kalau sesat kat negara sendiri tak apa kot.. at least tak la lama ngat nak cari jalan keluar/pulang.  Teringat dulu pernah sesat kat Laos. Yang sadisnya tak jumpa jalan balik rumah tengah malam-malam buta. Padahal dari ofis jer. Yerlah masa mula-mula drive kat sana. Satu hari balik lewat dari biasa. Kunun nak siapkan keje yang urgent. On the way balik, rupanya dah tak boleh lalu semua jalan yang masuk bandar. Jadi menggagau fikir jalan hujung bandar yang pernah ikut. Bawa jer kete ikut rasa hati. Nak baca signboard tak faham sebab semua tulisan jawi dia masa tu. Dalam bandar jer senang banyak tulisan rumi. Nak tanya tak reti lagi nak cakap bahasa diaorang.  Jalan-jalan tak jumpa jalan balik. Pusing-pusing tak jumpa jalan keluar. Jadi jalan jer la terus. Dalam hati berdoa jer janganlah jadi apa-apa dan minta Allah tunjukkan jalan keluar.  Doa juga janganlah minyak kereta habis sebab tak nampak juga stesen minyak kat area tu. Yang ada pun dah tutup. Mana ada yang 24 jam macam kat Malaysia. Ada satu ketika rasa macam nak mendongak keatas bila nampak satu pintu gerbang. Rasa macam pernah nampak pintu gerbang tu sebab pintu tu macam penanda sempadan antara kawasan bandar dengan jalan menuju arah utara dan selatan negara tu. Kalau kat Malaysia yang tulis contohnya Selamat Jalan.  Jumpa Lagi.  Apalagi nampak jer pintu tu barulah tersedar kereta aku dah jalan giler jauh.  Tapi bila terjumpa pintu tu la bleh flashback balik jalan mana boleh ikut untuk balik. So, dari situ patah balik dan barulah ingat simpang/lorong mana nak ikut untuk balik.  Walaupun dah menjelang tengah malam masa tu, kuatkan juga hati untuk terus cari. Akhirnya... fuh lega. Nampak gak pintu rumah. Alhamdulillah. 

No comments:

Post a Comment