Friday, 2 November 2012

Banyaknya Serbuk Perasa

Lepas makan steak ayam tadi terus balik ke pejabat. Tak sampai setengah jam, kepala dah rasa sakit dan berat. Adoyaiiii ini mesti berkilo-kilo serbuk perasa dorang dah letak dalam makanan tengahari tadi. Tak tau lah dalam steak atau sup tomato tadi. Yang penting kepala dah sakit sangat ni. Inilah akibat takder alat pengesan jumlah serbuk perasa yang dituang dalam makanan. Aku selalu berangan-angan cipta alat ni. Setakat ni medium pengesan cuma kepala jer la. Kalau kepala tu rasa macam dah nano tu maksudnya banyaklah serbuk perasa aku dah telan ni. Kenapa la orang suka sangat pakai serbuk perasa nih. Aku yang tak pandai masak ni pun tak pakai serbuk perasa ni. Aku rasa patutnya orang yang pandai masak lagi la tak payah pakai serbuk perasa sebab dorang lagi tau nak masukkan perencah apa yang sedap selain guna serbuk perasa. Tapi takder jaminan gak. Kadang-kadang makan kat tempat macam gah jer, balik kepala dah nampak bulan bintang dah.  Kedai sempoi plak yang makan confirm tak pening.  Tapi tak bleh nak yakin sangat jugak kedai sempoi tak pakai langsung. Ada yang curah serbuk perasa nak cepat dimasak sedap dimakan pun banyak gak. Aku rasa kalau kedai tomyam confirm pakai serbuk perasa. Kedai mamak tengok jenis makanan la kot. Setakat ni kalau order roti canai atau roti nan ok lagi. Mungkin kalau penyebab pening pun kuah dia la kot kalau nak tuang serbuk perasa pun.  Aku kalau dapat tau awal makanan ada serbuk perasa memang makan sikit jer la untuk jaga hati atau alas perut. Kalau tak tau tu, belasah jugalah kalau sedap pastu tanggungla pening tu kemudian. Selamatlah aku kalau makanan tu curah serbuk perasa tapi tetap atau langsung tak sedap. Memang tak makan dan maka tak pening la kepala aku. Alangkah bagusnya kalau ada alat pengesan kehadiran serbuk perasa dalam makanan ni. Sekurangnya boleh la tau kuantiti dia banyak ke sikit. Ingat lagi. Dek kerana serbuk perasa ni jugaklah  aku pernah kene papah balik rumah sebab makan mee sup makcik kantin sekolah jual. Selepas menahan pening yang melampau, aku dengan tanpa segan silunya muntah bersungguh-sungguh mengeluarkan isi perut. Nasib baik dah habis waktu sekolah dan bukan dalam kelas. Sejak hari tu memang tak sentuh dah apa-apa mee yang makcik tu jual. Arwah mak bekalkan makanan. Jadi beli air jerla kat kantin.  Masa kat Jepun nyaris jer aku rebah kat stesen keretapi lepas makan kat ada satu kedai Siam kat sana. Aku dah tau mesti akan letak serbuk perasa punya tapi tak sangka plak banyak sangat sampai impak macam tu. Yerlah dah teringin sangat nak makan makanan siam. Yang ni kesan dia memang serta merta. Habis jer makan dan bayar, terus kepala berat dan sakit. Lepas jer lalu tempat tiket tu, terus cari tempat duduk sebab rasa orang keliling dan berubah jadi samar-samar jer.  Keretapi pun nampak macam bling bling jugak. Yang best kat Jepun ni, vending machine air ada banyak merata-rata.  Jadi bila dah jadi camtu, penawar sementara adalah air jerlah. Jadi pilih jer nak air panas atau air sejuk. Macam-macam perasa ada. Bila jadi camtu cepat-cepat beli air teh limau dengan air kosong beberapa botol. Lama juga duduk dalam stesen tu tunggu kepala stabil sikit dan selamat untuk naik keretapi yang sentiasa sesak tu.  Hmmmm bila dah banyak kali kene camni selalu wish ada orang cipta alat pengesan kuantiti serbuk perasa dalam makanan nih.. Apsal terlupa nak bagitau Doraemon hari tu eh...

No comments:

Post a Comment

Post a Comment